ARKIVET

Velkommen til vårt arkiv

Her kan man lange en liste med lenker til gammel innhold

Medlem spør medlem - sosial aften

7. september 2015

Medlem spør medlem - sosial aften

Denne mandagskvelden møtte 22 medlemmer og 1 gjest – Kjellmark fra Røros. Kjellmark, privatflyver innleid fra forsvaret, fikk komme til orde og informere om militærøvelsen «Escape» som pågår i disse dager.

Bedriftsbesøk til Hymax

1. juni 2015

Bedriftsbesøk til Hymax

Virksomheten startet som Hymas, med produksjon av belte- og traktorgravere som hovedområde. Anstrengt økonomi i denne virksomheten, som Knut Tangen tok over i 1998 og endret firmanavn til Hymax AS.

Kjetil Korstveit: Status for norsk innvandringspolitikk

23. mai 2015

Kjetil Korstveit: Status for norsk innvandringspolitikk

UDI – Utlendingsdirektoratet har ansvar for å iverksette regjeringens innvandringspolitikk. Det handler om å behandle asylsaker, familiegjenforening, studentvisum, arbeidstillatelser mv. En viktig del er å oppfordre og legger til rette for lovlig retur

Besøk til Brumunddal Røde kors

15. mai 2015

Besøk til Brumunddal Røde kors

Trond Krokengen ga oss en særdeles interessant orientering om det imponerende arbeid som utføres av Brumunddal Røde Kors.

Malawi  -  verdens fattigste land

4. mai 2015

Malawi - verdens fattigste land

Vår medlem Erik Ulven har besøkt Malavi i Afrika sammen med Sigvart Byberg. Her forteller Erik fra besøket.

Besøk til Frelsesarmeen i Brumunddal

24. mars 2015

Besøk til Frelsesarmeen i Brumunddal

Randi Sigvartsen fortalte om Frelsesarméens historie. William Boot etablerte Frelsesarméen i 1865, og tok tittelen General. Hvorfor Frelsesarméen har grader tilsvarende forsvaret er man usikker på, men gjenspeiler kanskje samfunnet i Amerika på denne tid.

Vann lokalt, nasjonalt og internasjonalt

20. mars 2015

Vann lokalt, nasjonalt og internasjonalt

Einar Melheim fra interesseorganisasjonen Norsk Vann geleidet oss gjennom interessante og tankevekkende problemstillinger om et tema som de fleste tar for gitt, nemlig drikkevannskvalitet og fungerende avløp.

Klimautfordringer

9. mars 2015

Klimautfordringer

Ronald Bradal: Klimautfordringer.
Bradal trakk tråder fra fortid, via nåtid og til framtid ved å bygge på ca. 50 forskningsrapporter og en mengde bøker om emnet. Han kom blant annet inn på ressurser og begrensninger.
Klimasaken er et komplekst problem.

Historien om Ragnhild

23. februar 2015

Historien om Ragnhild

Hans Petter Schjønsby’s lune fortellermåte ved presentasjon av historiske hendelser fenger i en forsamling. Slik var det også denne gangen, da han fortalte om Ragnhild som fødte et barn i dølgsmål (utenfor ekteskap) i 1835 og druknet det i en dam på Store

Transpantasjon av hornhinner

16. februar 2015

Transpantasjon av hornhinner

v/ Kristiane Haug Berg
Skader, betennelser og sykdommer i hornhinnen kan føre til svekkelse av syn og smertefulle tilstander. Tusenvis av nordmenn har gjenvunnet synet ved transplantasjon av en hornhinne. Årlig trenger rundt 300 nordmenn hjelp.